Gen Z-kunderna vill ha valuta för pengarna, och varumärken som kan erbjuda dem erbjudanden och rabatter kommer att få dem att komma tillbaka. Denna generation av unga konsumenter värdesätter också information och forskning, särskilt när de fattar köpbeslut.
Före och under ett köp vänder de sig ofta till shoppingwebbplatser, sociala medier och fysiska butiker för inspiration.
- De vill ha autenticitetGeneration Z har ett unikt perspektiv på världen. Till skillnad från tidigare generationer är de mer engagerade i sociala frågor som HBTQ-rättigheter och klimatåtgärder. Och i takt med att de kommer ut på arbetsmarknaden och får köpkraft börjar de kräva förändring från sina varumärken.
Enligt Edelman föredrar Gen Z äkthet framför hype. De är villiga att förlåta ett varumärke som är transparent och visar att det står för sina värderingar, särskilt om det begår ett misstag.
Den här generationen har en stark känsla för att uttrycka sig själv, så de vill att de varumärken de stöder ska återspegla deras övertygelser och livsstilar. De är också mer intresserade av produkter som sticker ut från mängden, vilket innebär att ett personligt tillvägagångssätt för marknadsföring kommer att göra dem mer benägna att spendera sina surt förvärvade dollar. Lyckligtvis betyder det inte att de hatar varumärkesinnehåll eller inte kommer att köpa dina produkter.
- De vill ha transparensGen Z är en generation som bryr sig djupt om världen och hur den fungerar. Detta återspeglas i deras intresse för sociala och miljömässiga frågor, inklusive en stark preferens för varumärken som prioriterar hållbarhet.
De värdesätter också transparens och undviker företag som kan vilseleda dem på något sätt. Dessutom anser de att företag måste vara villiga att lyssna på och ta itu med deras problem.
Därför är de mest benägna att köpa från varumärken som ger tydlig information om prissättning, produkter och tjänster. Och de är öppna för en framtid som omfattar både verklig och virtuell shopping. Det är därför som olika rabatter, reor och köp-nu-betala-längre-alternativ kan hjälpa dig att bygga upp varumärkeslojalitet hos Gen Z-kunder. Och det är därför det är viktigt att lyfta fram ditt företags engagemang för etik.
- De vill ha ansvarsskyldighetGen Z är en generation som vill göra skillnad. De har ett starkt intresse för sociala frågor som minoriteters och HBTQ-personers rättigheter, klimatåtgärder och mycket mer. De vill också se att dessa saker återspeglas i de varumärken som de stöder med sin köpkraft.
Proaktiv transparens är ett måste för företag som vill attrahera och behålla Gen Z-kunder. De förväntar sig transparens kring allt från inköp och leverantörskedjor till medarbetarpolicyer och filantropiska bidrag.
De är mindre toleranta mot varumärken som saknar integritet och kommer att säga ifrån om de känner sig illa behandlade eller ignorerade. En färsk studie från BBMG visade att Gen Z är mer benägna att bojkotta ett varumärke på grund av etiska skäl än vad millenniegenerationen är att göra samma sak.
- De vill vara delaktigaGen Z är en mycket empatisk generation som bryr sig om miljön och världen. De anser att det är en moralisk skyldighet att skydda jorden, och de kommer inte att handla från varumärken som inte delar detta perspektiv.
Förutom miljöhänsyn har den här generationen också en stark känsla av ekonomiskt ansvar. De har sett sina föräldrar ta stora smällar under den stora recessionen och pandemin, och de är mindre villiga än millenniegenerationen att spendera pengar på oseriösa produkter.
De föredrar att köpa produkter som är både miljövänliga och prisvärda, och de köper ofta varor på kredit genom tjänster som Venmo. Varumärken som vill nå den här målgruppen bör prioritera hållbara varor och erbjuda köp-nu-betala-längre-alternativ. Dessutom bör de använda populära influencers eller glada unga kunder för att marknadsföra sina produkter och bygga förtroende för varumärket.
- De vill göra skillnadGen Zers lägger mindre vikt vid att tjäna mycket pengar och mer på att skapa en positiv inverkan i världen. Det innebär att de är mer benägna att arbeta för företag med en stark känsla för socialt ansvar och samhällsengagemang.
De är också mer pragmatiska och realistiska än tidigare generationer, vilket är anledningen till att de är mindre intresserade av att köpa statussymboler och mer fokuserade på att köpa produkter som passar deras individuella personligheter. Som ett resultat är de mer öppna för personalisering och är villiga att betala mer för personaliserade produkter.
För att nå ut till Gen Z måste marknadsförare utveckla kreativa strategier som tilltalar deras unika konsumentbeteenden och övertygelser. Detta inkluderar att marknadsföra sin produkt på ett sätt som kopplar till en specifik livsstil eller karriärväg.